Jämförelse mellan Dooer och Fortnox + byrå

I denna genomgång av bokföringsprogram kan du se vad Dooer och Fortnox + byrå kan och inte kan. Vi har listat alla funktioner, hur de tar betalt och mycket annat.

Om Dooer

Dooer tror på att automatisera din bokföring. De erbjuder ett gratissystem, där du själv sköter din bokföring, löner och fakturering. Fokus är att det ska vara enkelt för dig som användare och att du ska kunna ta dig i mål själv. Vill du ha mer hjälp, med till exempel bokslut eller deklaration, erbjuder deras systerföretag Voitto just detta. I dag vänder de sig enbart mot aktiebolag.

På deras hemsida kan man nu se att de bygger om väldigt mycket. Det innebär att det inte är säkert att det nya blir gratis. De verkar också satsa mer internationellt denna gången. Det kan vara klokt att försöka förstå vad de siktar på innan man väljer Dooer som bokföringslösning. Alternativt vara beredd på att man kan behöva flytta på sig efter ett tag.

Dooers idé är att underlag laddas upp, till exempel via foto från telefonen, för att sedan klassificeras via bokföringsmallar. Det finns färdiga integrationer med banker, Skatteverket och flera betalningstjänster. De tror, som sagt, på automatisering och enkelhet. Och därtill bidrar färdiga integrationer mycket.

Vill du bara använda Dooers faktureringstjänst, som också den är gratis, går det också bra.

Verksamheten utgår från Stockholm och Västerås.

Om Fortnox + byrå

Fortnox är en systemlösning där du betalar per modul, till exempel bokföring, fakturering och autogiro. Du kan sköta jobbet själv eller använda en av alla redovisningskonsulter som finns kopplade till Fortnox. Fortnox har en hel del automatiseringsmöjligheter, främst genom det finns mängder med färdiga integrationer till andra system. Använder du ett försystem är oddsen goda att just din program redan finns bland färdiga integrationer.

En av de bästa sakerna med Fortnox är antalet konsulter som redan använder Fortnox som sitt primära arbetsverktyg. De är därmed välbevandrade i vad man kan och inte kan göra. Men var noga när du väljer samarbetspartner, så du inte får betala för någon som enbart bokför i webbaserat system. Du vill ju utnyttja möjligheterna det medför. Att välja byrå beror på vad du är ute efter. Är du behov av någon nära dig, eller går det bra om de är placerade någon annanstans? Behöver du någon särskild typ av kompetens kring rapportering? Eller är det bara lägst pris som är intressant?

Det finns många kringtjänster som fakturabelåning, inkasso med mera redan inbyggda i programmet. Du använder, och betalar, för det du behöver.

Verksamheten bedrivs från Växjö, är börsnoterat, och en av de stora giganterna på bokföringsmarknaden.

Alla funktioner

Scroll

Felanmäl
Hjälp
Felanmäl
Filtrera
  • {{alt.category}}
🚣‍♀️🚣‍♀️🚣‍♀️ LOADING 🚣‍♀️🚣‍♀️🚣‍♀️
{{li.category}}
Jämför

Jämför med liknande

  • Ja
  • Saknas info
  • Nej
  • Visa mer
  • Irrelevant
  • Klicka för mer info
  • Tilläggskostnad