När det kommer till bokföring kan det vara skönt att ha en kontaktperson att vända sig om det uppstår frågor. Många företagare uppskattar att det finns en person som kan ganska till väldigt mycket om deras verksamhet.
Anlitar man en konsultbaserad bokföringslösning är oftast en kontaktperson något som ingår. Vinsten har vi redan berört, baksidan är att det är ganska känsligt när den personen slutar. Exempel på bokföringslösningar som jobbar så är Aspia och Fortnox med en bokföringsbyrå kopplad.
Bland bokföringssystemen finns det aktörer som erbjuder en både system- och konsultlösning (Wint och PE Accounting är två sådana). Bland dessa är det blandat hur support fungerar. Ibland är det en vanlig kontaktperson, ibland är det mer en vanlig supportfunktion. Det finns inga rätt eller fel, men är du ute efter en kontaktperson som lär känna dig och din verksamhet är detta något att hålla koll på när du väljer bokföringsprogram.
Den sista typen av bokföringslösningar är de rena systemen. Där är det vanligaste att det är en teknisk support som ingår, ibland att du kan betala för att få lättare bokföringshjälp (Wrebit kör denna lösningen). Att det fungerar så brukar de flesta ha förståelse för - det är ju ett system man köpt, inte en lösning.
Nedan kan du se en tabell på hur bokföringsprogrammen på den svenska marknaden tänker kring kontaktpersoner.
För byråer: Attraktivt partnerprogram
Chatt kostar 99 kr / st. Telefon eler mail kostar 12 kr / minut
100 kr per verifikat
Från 950 kr / h