Komma igång

Hur gör man för att komma igång med sitt bokföringsprogram? Skiljer sig till exempel Visma och Fortnox åt? Vi har granskat vad du som kund behöver göra och vad bokföringssystemet hjälper dig med.

Varför skiljer det sig åt?

Det är klart att det är härligt att komma igång med bokföringen direkt. Men vissa bokföringslösningar fokuserar väldigt mycket på automatiseringar och dessa är inte alltid möjliga att automatisera. Därför behöver en människa, mer eller mindre, ordna med fullmakter kopplingar eller vad det nu kan vara. Utvecklingen går framåt och Skatteverket och Bolagsverket kan mycket mer i dag. Det är enklare att få tillgång till nystartade bolag, kreditkorten kräver inte lika mycket pappersarbete och så vidare. Så i sinom tid kommer även detta fungera helt sömlöst.

Vi har gått genom, övergripande, vad du behöver få gjort för att komma igång. Eller om du ens får göra det själv. Se nedan.

Ja
Ja, men kostar
Nej
Ej besvarad / Ej relevant
  • Dooer
    3.55
    Du kommer igång direkt, genom att logga in med BankId kan du prova hur det känns för dig. Det är en del att ställa in, och det ansvarar du själv för. Är man inte bokföringsvan kan det vara lite klurigt, men ändå genomförbart.
  • Visma eEkonomi
    3.93
    Du är igång i princip direkt. Det krävs lite kompetens att ställa in alla inställningar rätt, men det går rätt fort med lite tålamod.
  • För att komma igång måste du komma i kontakt med Wint och komma överens om när du ska byta över. Wint hjälper dig genom hela uppstartsprocessen och kommer berätta vad du behöver göra för att övergången ska gå smärtfritt.
  • Du skapar ett konto själv och kan komma igång direkt. En del inställningar behöver sedan göras för kundfakturor, anställda med mera.
  • Du registrerar dig och får inloggning direkt. Sedan får du själv ställa in och läsa in tidigare bokföring. Men du är igång samma dag. Vill du ha hjälp av Fortnox att genomföra en flytt så hjälper de till kostnadsfritt.
  • Fortnox + byrå
    3.51
    Att komma igång med Fortnox gör du direkt. När du kan komma igång med själva bokföringen är mer avhängt när den konsulten du väljer att samarbeta med har tid att hjälpa dig. I vissa fall direkt, i vissa fall någon månad bort.
  • PE Accounting
    3.54
    Det tar upp till 1-2 månader för att komma igång. Men du får hjälp av PE Accounting att komma igång.
  • Red Flag
    3
    Du kan skapa ett testkonto direkt men för att faktiskt komma igång krävs bl.a. att du byter ditt företagskonto till Red Flags lösning så detta tar en del tid.
  • Du kan ladda ner deras app och komma igång på några minuter.
  • Du kan skapa ett konto direkt och testa gratis i 30 dagar innan du bestämmer dig.
  • Visma eEkonomi + byrå
    3.93
    Att få tillgång till Visma eEkonomi får du i princip direkt. Men då du valt att arbeta tillsammans med en konsult är det beroende på den personen hur lång tid det tar innan ni är igång.
  • Aspia
    2
    Aspia och kunden kommer överens om vad respektive ska göra för att uppstarten ska blir så bra som möjligt. Aspia är med och sätter upp tillsammans med dig som kund.
  • Du kan komma igång ganska fort. Välj vilken bank du har och importera genom BankID. Det som är lite klurigare är att få ingående balanserna korrekt, särskilt om du inte har full koll på vad allt är. Vill du ha hjälp att komma igång erbjuder Speedledger detta gratis.
  • 24SevenOffice
    2.36
    Beroende på storlek på företaget anpassar 24SevenOffice ett kom-igång-stöd, som inkluderar uppsättning av kontoplan, nummerserier, bankintegration med mera samt håller utbildning i hur man bäst jobbar i systemet. Vi hjälper även till med importer av tidigare års redovisning, kundregister, ordrar och så vidare.
  • Du är igång i princip direkt. Procountor kan hjälpa till med inställningar.
  • acconomy erbjuder en kostnadsfri igångsättning där de hjälper dig igång. Annars är det bara att ladda in sin SIE-fil, fylla i info om sitt företag och så är man igång. Vill du kan du även läsa in kundregister med mera.
  • Enkelbok
    2.3
    Du kan skapa ett konto och testa direkt. Med tungan rätt i mun klarar du ställa in det mesta själv.
  • Hogia Small Office
    4
    Du får ställa in en del saker, men är man lite van är det inga problem. För att få tillgång till systemet får du beställa det på Hogias webbsida, dock med öppet köp i 15 dagar.
  • Hogia OpenBusiness
    4
    Du blir kontaktad av Hogia för att sätta igång ditt konto. Därefter kan du börja när det känns ok för dig.
  • Aspia Go
    2
    Efter beställning på hemsidan tar Aspia Go kontakt med dig för att komma överens om startdatum, samt att du får ett uppstartsformulär på vad/när du behöver göra för att komma igång med tjänsten.
  • Voitto
    3.63
    Voitto hjälper dig igång. Du anmäler att du är intresserad av att starta igång med bokföringen hos Voitto, och blir därefter kontaktad. Du får en lista med saker Voitto behöver ha reda på, därefter tar de över och fixar så det ska fungera fint.
  • Bjorn Lunden Bokföring
    3.27
    Du behöver själv lägga in alla inställningar, som räkenskapsår. Du är annars igång direkt från att du registrar dig på hemsidan.
  • Kapitas
    3
    Det är inte särskilt mycket du kan ställa in. Fixa med ingående balanser så kan du sedan börja bokföra.
  • För att komma igång och använda Bolageriet behöver du komma i kontakt med dem och komma överens om när du ska byta över. Därefter får du hjälp genom hela uppstartsprocessen för att övergången ska gå smärtfritt.
  • Xledger
    1.84
  • Specter
    3.86
  • Xdesk
    4.1
  • Slipp Redovisning
    4.19
  • Mineko
    3